Furie
Als voormalig furie kon ik flink boos worden vroeger. Nog steeds wel natuurlijk, maar de scherpe randjes zijn er af en ik neem vaak een time-out. Ik ben een temperamentvolle HSP’er. Inmiddels weet ik dat boosheid uiten goed is EN dat het er mag er zijn. Daar ging wat coaching, mediteren en yoga aan vooraf hoor. En ja daar is ie weer: boosheid geeft een signaal, je grens wordt misschien wel overschreden. Het heeft een functie en wil je wat zeggen. Wanneer je goed gaat voelen, merk je dat er vaak een andere emotie onder zit: verdriet, angst, schaamte of schuld. Je voelt je niet serieus genomen, iemand overschrijdt jouw waarde of norm, etc. En misschien is jouw innerlijke kind wel getriggerd.

Hoe onderzoek je boosheid?
Dat is een kwestie van voelen en je gewaarzijn vergroten. Daarnaast wil ik benadrukken dat het goed is om je boosheid fysiek te uiten. Ik adviseer meestal om moeten uit je vocabulaire te schrappen, zeker voor de hoogsensitieve pleasers en perfectionisten. Maar in dit geval wel, MOET boosheid uit je lichaam. Omdat je anders de kans loopt op blessures en lichamelijke klachten (rug/schouder/nek-klachten of hoofdpijn) door opgekropte woede. Ook met je stem de boosheid eruit gooien is goed, dus ff lekker schreeuwen of meeblerren op muziek lucht onwijs op. Mocht jij nooit heel boos worden van je ouders toen je kind was? Of vind je zelf dat dat niet hoort? Beslis nu dat dat wel mag, gooi het er lekker uit!

Hoe dan hoor ik je vragen? Nou zo:
1) Schreeuw in een kussen of in je auto met je ramen dicht
2) Sla in een kussen
3) Wring een handdoek uit
4) Speel tennis of doe een vechtsport
5) Teken of schrijf je emoties met je niet-dominante hand met verf, stiften of potloden, laat je gaan.
6) Graaf een gat in de tuin
7) Doe een geleide meditatie over woede
8) Maak een prop papier van datgene waar je boos op bent
9) Gooi stenen in de natuur
10) Breng het glas naar de glasbak en smijt dat glas in die bak of papier naar de papierbak  en verscheur karton of papier
11) Opruimen/schoonmaken
12) Sporten
13) Yoga
14) Dans en spring op opliftende muziek.

Veel succes en laat die boosheid lekker los!

Voor meer tips over HSP, volg mij op de Gram of op Linkedin. Wil je wat met mij delen rondom dit thema, stuur mij gerust een berichtje.

eliza aerial yoga ontspannen ondersteboven

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.