Herken je dit? 

  • Nee het is nog niet goed genoeg, ik kan deze draft echt nog niet inleveren zo (uitstellen).  
  • Nee hoor echt nog te lang die tekst, dit kan echt niet online zo. 
  • Oh nee deze foto, kijk dan ik zie er niet uit. Wallen, pukkels, vlekjes, pfff. Vriendin over dezelfde foto: wat zie je er mooi uit, heerlijke glimlach heb je hier. 
  • Familie zonder HSP: Jeetje wat ben je toch een aansteller met je gehuil. Dit kan een diepgewortelde overtuiging worden: Ik ben niet goed genoeg of misschien zelf ik mag er niet zijn. 
  • Je hebt constant het gevoel dat je anders bent, tekortschiet en daardoor bang om te falen
  • Een half uur over je email doen en dan net voordat je hem verstuurt toch nog 1 of 2 keer nalezen. 
  • Je hebt de neiging om anderen te controleren. Moeite om je werk aan anderen over te laten of over te dragen. Of misschien zelfs moeite met samenwerken. 

Perfectionisme is onzekerheid en kan doorslaan naar angst om te falen. Als je kijkt naar de kwaliteit die ertegenover staat dan kan het je ook veel brengen gelukkig. Nauwkeurigheid, volledigheid of details waarnemen en een talenknobbel zijn van die kwaliteiten die een valkuil als perfectionisme kunnen worden als je erin doorslaat. En dat gebeurt veel, zeker bij hoogsensitieve personen. Vaak kregen ze vroeger en misschien wel nog steeds te horen dat ze zo emotioneel zijn of zich aanstellen, pietluttig of zweverig zijn. Dan kan je zelfvertrouwen een flinke deuk oplopen als je niet stevig in je schoenen staat. 

Moet je perfectionisme helemaal loslaten of oplossen? Nee dat denk ik niet, wel is het handig om er wat meer kennis en controle over te hebben. 

  1. Zelfkennis vergroten. In welke situaties heb je last van je perfectionisme en in welke situaties is het een kwaliteit? 
  2. Ga dingen die je niet durft niet uit de weg, kijk je angsten aan en probeer iedere keer weer je angsten te overwinnen. Daag jezelf uit. Dan krijg je meer zelfvertrouwen. 
  3. Zie je fouten niet als een belemmering of niet goed genoeg, maar als een levensles, een cadeautje, iets waar je van kan leren. Hoe ga je het de volgende keer anders doen? Wat werkt wel? 
  4. Benoem elke dag 3 dingen van jezelf waar je trots op bent, dankbaar voor bent of waar je blij mee bent. Of misschien heeft iemand je wel eens een compliment gegeven. Schrijf ze op in een mooi notitieboekje en verzamel ze allemaal. 
  5. Heb je last van je perfectionisme, ga op zoek naar hulpbronnen. Lees een boek, luister een podcast EN ga naar een coach of een therapeut als er nog een onverwerkt trauma onder zit. 

Ik hoop dat je verder kunt met deze tips en anders weet je mij te vinden

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *